Witaj na forum TF2.com.pl
Jeżeli jesteś nowy, pamiętaj, by przeczytać poradnik dla nowicjuszy.
Przed zadaniem pytania skorzystaj z wyszukiwarki i TF2 Wiki.

Rozgadany bostończyk - poradnik dla Skauta

Baza poradników dla graczy tworzona przez naszych forumowiczów.
Regulamin działu
W tym dziale zamieszczamy tylko gotowe poradniki.

Rozgadany bostończyk - poradnik dla Skauta

Postprzez Nefiatsy » 14 maja 2014, o 11:38

Scout headshotKażdy go zna. Każdy grał nim, choć raz, ale mało kto POTRAFI nim grać.

Skaut wydaje się łatwą do ogarnięcia klasą i niektórym nawet na farcie wychodzi poznanie go, ale nie wszystkim.

W tym poradniku chciałbym napisać, co powinien robić Skaut w różnych trybach gry, ogólne wskazówki, ale też - jak go pokonać.

Ogólnie jestem zdania (i na pewno nie tylko ja), że, żeby dobrze kimś/czymś grać, trzeba poznać jego historię dlatego odsyłam do tego filmu *KLIK*.

 

Ogólna charakterystyka

Skaut posiada małą ilość zdrowia, ale nadrabia to swoją szybkością i zwinnością, dzięki temu idealnie spełnia cele mapy - i do tego też został stworzony.

Z większością przeciwników nie ma szans. Zmiotą go z mapy, zanim się obejrzy, dlatego w większości przypadków powinien unikać walki. Oczywiście, jeśli widzisz przeciwnika uciekające z pola walki, by się podleczyć - leć za nim i go dobij. Wtedy nie ma szans.

Dubeltówka Skauta na krótkich odległościach jest zabójcza. Korzystaj z tego!

Ważnym elementem grania Skautem jest korzystanie z podwójnego skoku - jest jedyną klasą, która posiada tę umiejętność, należy z niej korzystać! Między innymi po to, by szybko uciec z pola walki, kiedy ma się mało HP (szybsze dostanie się na wyższe miejsca + kucnięcie).

Jeśli już chce się na tym polu walki pozostać - można go używać do zmylenia przeciwnika - skaczesz w lewo i nagle skocz do przodu(oczywiście, pro graczy to raczej nie zmyli - oni wiedzą, że Skaut będzie chciał ich zmylić)

 

Capture the flag (CTF)

Najbardziej wydajne bronie: Siła Natury, Bonk! Atomowy Kop, Piaskun

Każda mapa trybu CTF ma kilka ścieżek, by dotrzeć do Tajnych Materiałów. Skaut powinien wybierać tę ścieżkę, która uchroni go przed otwartym ogniem nieprzyjaciela np. na mapie Turbine są to tunele wentylacyjne, a na mapie 2Fort są to kanały pod mostem, jednak i tam można spotkać nieprzyjaciela.

Nie marnuj amunicji, bo być nie może nic tym nie zdziałasz, dobądź Piaskuna i ogłusz delikwenta, a dopiero potem ładuj do niego ze strzelby.

Będąc już w bazie przeciwnika, staraj się ich omijać (i módl się, żeby cię nie zauważył), a już w szczególności Pyro. Spotkanie twarzą w twarz z nim nigdy nie jest przyjemne.

Pamiętaj o tym, że mimo, że załatwisz napotkanego wroga, zespół drużyny przeciwnej ma własną komunikację i zdąży powiadomić swoich towarzyszy o wrogu w ich bazie.

Zawsze przed wejściem na teren, na którym znajdują się Tajne Materiały, wypij Bonka. Wbiegnij tam i ogarnij, czy znajdują się tam jakieś wieżyczki strażnicze (najczęściej tak). Jeśli będą - twoje szanse na zdobycie Tajnych Materiałów są znikome.

Poproś o asystę Szpiega z twojej drużyny. Będziesz musiał trochę poczekać na jego przybycie, więc dobrze by było się gdzieś ukryć, w końcu, skoro znajdowały się tam wieżyczki, to pewnie i Inżynierowie, a oni będą cię szukać, po tym jak już raz cię zauważyli.

Jeśli już będziesz MUSIAŁ (zawsze pozostaje ucieczka, ale po co?) stoczyć walkę, korzystaj z Piaskuna, by ogłuszyć przeciwnika i Siły Natury, by odepchnąć go od siebie i przy okazji zadać obrażenia. Nie pozwalaj zbliżyć się i strzelać do siebie! Przeciwnik podejdzie zbyt blisko i będzie po tobie.

Kiedy już nadejdzie twój towarzysz i zasapuje wieżyczki - nie czekaj. Bierz Tajne Materiały, kiedy tylko Szpieg zasapuje ostatnią działającą wieżyczkę. W pobliżu ciągle może kręcić się jakiś Inżynier, a więc i szybko naprawić działko. To cenne sekundy.

Kiedy będziesz uciekał z Tajnymi Materiałami przeciwnika do swojej bazy, korzystaj jedynie z Piaskuna i Siły Natury, Bonk! ci się tutaj nie przyda, bo nie można go używać, kiedy ma się na plecach teczkę.

Teraz uważaj! Staraj się wyjść z bazy wroga najszybszą możliwą metodą. Kiedy podniesiesz teczkę, trochę przeciwników się na ciebie zwali.

Omówię ten przypadek na mapie 2Fort - miałbyś dwie drogi ucieczki, każda jest dość niebezpieczna. Jedna prowadząca w górę - będziesz łatwym celem, dla kogoś kto będzie schodził.

Wybierając drugą ścieżkę, będziesz przechodził zbyt blisko spawna przeciwników (kto przynajmniej raz grał na 2Fort wie o jakich ścieżkach mówię)

Tutaj liczą się cenne sekundy i decyzje podejmowane na szybko - inaczej zginiesz i twój trud pójdzie na marne.

 

Punkty kontrolne (CP)

Najbardziej wydajne bronie: Dubeltówka, Kryt-o-Cola/Wściekłe Mleko, dowolna broń do walki wręcz

Skaut posiada jeszcze jedną cenną umiejętność - przejmuje punkty kontrolne dwa razy szybciej, jest z tego powodu bardzo potrzebny na polu walki w tym trybie. Ale! Nigdy nie bądź tam, gdzie znajduje się reszta twojego zespołu. Wybieraj alternatywne, nie chronione ścieżki, by dostać się do punktów kontrolnych(najlepiej następnego w kolejce do przejęcia). Możesz schować się gdzieś i spokojnie czekać, aż jeden z punktów zostanie przejęty i ten przy, którym stoisz zostanie odblokowany. Zaskoczysz tym swoich przeciwników!

Jak pewnie zauważyliście w “slocie” do broni drugorzędnej podałem dwa przedmioty. To, którego użyjecie, zależy jedynie od was.

Kryt-o-Cola idealnie nadaje się do flankowania przeciwnika. - wypijesz, dostaniesz chwilową możliwość na zadawanie obrażeń krytycznych i mocno osłabisz tym przeciwnika, bo dubeltówka+kryty=szybka śmierć.

Natomiast Wściekłe Mleko przydaje się niemal zawsze, kiedy jesteś sam na sam z Grubym. Wystarczy go oblać i strzelać do niego ile wlezie, a HP będzie wracało do ciebie z nadwyżką.

Mleko przydaje się też podczas otwartej walki na polu bitwy. Oblewając nim przeciwnika pomożesz też swoim towarzyszom, do których zadawane obrażenia będą wracać w postaci HP.

 

Atak/Obrona (CP)

Najbardziej wydajne bronie: Siła Natury, Bonk! Atomowy Kop/Pistolet, dowolna broń do walki wręcz

Sytuacja wygląda podobnie jak przy Punktach Kontrolnych, bo i rozgrywka opiera się praktycznie na tym samym (cóż, nawet przedrostek w nazwie mapy jest identyczny).

W przypadku, kiedy bronisz punktów, używaj Siły Natury, by spychać z nich przeciwników, a pistoletu, by ranić ich z dystansu.

Kiedy atakujesz, używaj Siły Natury, by odpychać od siebie przeciwników, gdy będziesz przejmować punkt.

Bonka! używaj do zbadania sytuacji w miejscu niedostępnym dla swoich towarzyszy.

 

Dostawa specjalna (SD)

Najbardziej wydajne bronie: Siła Natury, Latająca Gilotyna, Piaskun

Podobnie jak w trybie Capture the Flag, korzystaj ze swojej mobilności, by szybko dotrzeć do teczki z Australium, a kiedy już ją podniesiesz, staraj się unikać ognia walki, bo skończy się to dla ciebie szybką śmiercią.

Odpychaj wrogów Siłą Natury, zadawaj im krwawiące obrażenia na odległość z Latającej Gilotyny i ogłuszaj za pomocą Piaskuna (nie dobijaj - biegnij dalej).

Niezbyt rozsądnym posunięciem jest próba wwiezienia teczki windą na górę. W 9 na 10 przypadkach, skończy się to twoją śmiercią. Lepiej porzucić teczkę dla kogoś, kto ma więcej punktów zdrowia, niech to on się zajmie wpakowaniem Australium do rakiety. Ty miałeś ją tylko dostarczyć.

 

Ładunek (PL)

Najbardziej wydajne bronie: Dubeltówka, Latająca Gilotyna/Wściekłe Mleko/Kryt-o-Cola, Piaskun

Jeśli atakujesz - korzystaj ze swojej zdolności robienia wszystkiego podwójnie i pchaj wózek z podwójną prędkością.

Nie wychodź z bazy od razu po otwarciu bramy - to praktycznie samobójstwo, odczekaj trochę, aż zrobi się czysto.

Korzystaj ze swojej Dubeltówki, by zadawać maksymalne obrażenia przeciwnikom, którzy podejdą do ciebie zbyt blisko.

Kiedy widzisz nadchodzącego przeciwnika, użyj Latającej Gilotyny. Staraj się robić wszystko, by móc dopchać wózek do końca.

Kiedy widzisz, że dalej z wózkiem się nie ruszycie (zbyt mocna obrona), nie stój w miejscu - nękaj przeciwników!

Jeśli bronisz - nękaj pchających wózek swoim Piaskunem oraz Wściekłym Mlekiem. Drużyna RED (czyli broniąca), ma słaby dostęp do medykamentów (chyba, że mają dużo Medyków), więc pomoc Wściekłego Mleka jest nieoceniona.

 

Wyścig ładunków (PLR)

Najbardziej wydajne bronie: Siła Natury, Wściekłe Mleko, Piaskun

Tryb mało różni się od standardowego Ładunku, dlatego taktyka jest taka sama.

Korzystaj z Siły Natury, by odpychać przeciwników od swojego, ale i ich własnego wózka. Wściekłe Mleko pomoże ci w walce z większym zwierzem (Gruby), a Piaskun na odległość zrobi szkody przy wózku nieprzyjaciela.

 

Mann vs Machine (MVM)

Najbardziej wydajne bronie: Dubeltówka, Wściekłe Mleko, dowolna broń do walki wręcz

^Z takiego zestawu korzystam najczęściej ja.

W tym trybie, Skaut powinien głównie skupić się na zbieraniu pieniędzy i wspomaganiu drużyny. Najlepiej jak najszybciej udoskonal sobie szybkość poruszania się, wysokość skoku, odporność oraz wszystkie ulepszenia ze Wściekłego Mleka.

Przy dużych zbiorowiskach przeciwników, wystarczy rzucić w nich Mlekiem, by pomóc drużynie.

Nie bój się śmierci w tym trybie, Skaut ma najkrótszy czas odradzania, dlatego, kiedy zobaczysz leżącą kasę, natychmiast po nią leć (każdy zebrany plik banknotów, przywróci ci trochę życia)

W późniejszej fazie rozgrywki, można zacząć ulepszać Dubeltówkę, wtedy Skaut będzie po prostu maszyną do zabijania i nic nie stanie mu na drodze.

 

Jak walczyć ze scoutem?

Nie omówiłem jedynie trybów Arena (arena) i Króla Wzgórza (koth), bo oba tryby, są podobne do reszty, wiec łatwo znaleźć odpowiednią strategię.

Ale teraz...  co jeśli, to Skaut będzie twoim przeciwnikiem?

  • Trzymaj go na odległość
  • Skaut atakuje z zaskoczenia. Bądź na Niego gotowy.
  • Przewiduj, w którym kierunku poleci podczas podwójnego skoku.
  • Kiedy ogłuszy cię Piaskunem - uciekaj w kierunku swoich towarzyszy.

Jakieś pytania?

Ostatnio edytowano 14 maja 2014, o 11:50 przez Nefiatsy, łącznie edytowano 1 raz
Powód: Edytuj
Nefiatsy
 
Posty: 10
Dołączył(a): 21 kwietnia 2014, o 21:18

Re: Rozgadany bostończyk - poradnik dla Skauta

Postprzez adriano66 » 14 maja 2014, o 11:40

W MvM najlepszym melee jest Sandman albo ten wachlarz wojenny, oznaczeni piłką/wachlarzem przeciwnicy otrzymują minikryty
Avatar użytkownika
adriano66
Kierownik do spraw mało ważnych
 
Posty: 6518
Dołączył(a): 24 stycznia 2008, o 12:40
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Rozgadany bostończyk - poradnik dla Skauta

Postprzez Grab » 14 maja 2014, o 14:52

Może być gorsze połączenie niż FaN i mleko?

Obrazek

Avatar użytkownika
Grab
 
Posty: 676
Dołączył(a): 7 lipca 2010, o 09:58

Re: Rozgadany bostończyk - poradnik dla Skauta

Postprzez Wuochacz » 14 maja 2014, o 17:54

Technika gry skuntem, ale tylko na pubach.
Na MvM tylko i wyłącznie wachlarz wojenny, a potem można reset i zainwestować w piaskuna.
Avatar użytkownika
Wuochacz
 
Posty: 24
Dołączył(a): 15 grudnia 2013, o 20:25

Re: Rozgadany bostończyk - poradnik dla Skauta

Postprzez Nefiatsy » 14 maja 2014, o 18:43

Wuochacz napisał(a):Na MvM tylko i wyłącznie wachlarz wojenny, a potem można reset i zainwestować w piaskuna.


Ja sam gram Świętą Makrelą, jakoś nie narzekam. Z Wachlarza korzystałem kiedyś i odkryłeś jak mało jest skuteczny w doganianiu pojedynczych robocików, kiedy skończyła się amunicja.

Grab napisał(a):Może być gorsze połączenie niż FaN i mleko?


Chodzi ci o Siłę Natury? Co w tym zestawie jest nie tak?
Nefiatsy
 
Posty: 10
Dołączył(a): 21 kwietnia 2014, o 21:18

Re: Rozgadany bostończyk - poradnik dla Skauta

Postprzez Wuochacz » 14 maja 2014, o 19:54

Nefiatsy napisał(a):
Wuochacz napisał(a):Na MvM tylko i wyłącznie wachlarz wojenny, a potem można reset i zainwestować w piaskuna.


Ja sam gram Świętą Makrelą, jakoś nie narzekam. Z Wachlarza korzystałem kiedyś i odkryłeś jak mało jest skuteczny w doganianiu pojedynczych robocików, kiedy skończyła się amunicja.


Grzeszysz, scout na MvM jest po to by zbierać hajs, nie walczyć dlatego amunicji nie powinno nigdy zabraknąć, reszta teamu odpowiada za roboty. Scout ma wspomóc wściekłym mlekiem i atakować "giganty" wachlarzem, zeby pomóc teamowi dając mini-crity. Za mało h w TF'a a za dużo mądrowania. Zależy też od poziomu MvM, bo jak grasz na easy czy tam normal to w sumie się nie dziwie.
Avatar użytkownika
Wuochacz
 
Posty: 24
Dołączył(a): 15 grudnia 2013, o 20:25

Re: Rozgadany bostończyk - poradnik dla Skauta

Postprzez adriano66 » 14 maja 2014, o 20:02

Scout nie ma innych możliwości w MvM niż sandman/wachlarz, reszta melee jest po prostu bezużyteczna.
Avatar użytkownika
adriano66
Kierownik do spraw mało ważnych
 
Posty: 6518
Dołączył(a): 24 stycznia 2008, o 12:40
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Rozgadany bostończyk - poradnik dla Skauta

Postprzez wonderT » 15 maja 2014, o 00:09

Fuck, wychodzi na to, że muszę się uczyć gry scoutem na nowo, ponieważ wszystko dotychczas robiłem źle :<
Avatar użytkownika
wonderT
 
Posty: 513
Dołączył(a): 18 października 2011, o 13:03

Re: Rozgadany bostończyk - poradnik dla Skauta

Postprzez FoXhejdz » 15 maja 2014, o 12:19

Każda mapa trybu CTF ma kilka ścieżek, by dotrzeć do Tajnych Materiałów. Skaut powinien wybierać tę ścieżkę, która uchroni go przed otwartym ogniem nieprzyjaciela np. na mapie Turbine są to tunele wentylacyjne, a na mapie 2Fort są to kanały pod mostem, jednak i tam można spotkać nieprzyjaciela.

Właśnie nie, zamknięta przestrzeń to duże utrudnienie dla scout'a. W wentylach spam bez problemu zabije Skauta, który nie ma jak manewrować. Ze względu na jego dużą mobilność powinniśmy właśnie latać po otwartym terenie.
Jeśli atakujesz - korzystaj ze swojej zdolności robienia wszystkiego podwójnie i pchaj wózek z podwójną prędkością.

Podobna sytuacja, pchając wózek, którego okolice są epicentrum spamu zbyt wiele nie zrobisz, zostaw to dla grubszych klas i lepiej się skupić na flankach i pickować pojedyńcze cele, łatwiejsze do zabicia(Sniper, scout), oraz uciekinierów.
Najbardziej wydajne bronie:

Każda broń jest sytuacyjna i lepiej brać te, które się przydają w danej sytuacji.
Nie macie ubera, a trzeba zniszczyć działka? Bonk będzie odpowiedni.
Zostawiasz przeciwnikowi resztki HP i nie możesz ich dobić? Pistolet/Winger.
Nie możesz skrócić dystansu i musisz strzelać z daleka? Winger/Pistolet.
Trzeba zabić medyka? Sandman.
Bardzo często jesteś na tyłach wroga? Crita-cola.
Musisz nabić ubera? Boston Basher.
Pozdrawiam.
FoXhejdz
 
Posty: 110
Dołączył(a): 23 kwietnia 2010, o 20:27

Re: Rozgadany bostończyk - poradnik dla Skauta

Postprzez feszt » 15 maja 2014, o 18:38

Dokładnie, w MVM tylko wachlarz, sandman jest ok jak jest kasa, czyli na zaawansowanym, ale niestety na expercie wystarcza tylko na ulepszenie szybkości, mleka i ew. skoku, więc sandman odpada.
feszt
 
Posty: 41
Dołączył(a): 8 września 2012, o 09:39

Re: Rozgadany bostończyk - poradnik dla Skauta

Postprzez Barosa7 » 16 maja 2014, o 14:18

na cp/payload teraz najlepszy jest baby face blaster - biegasz po tyłach, pickujesz pojedyńcze osoby i nikt nie może ci nic zrobić. osobiście paruje to z bonkiem na groźniejsze sytuacje oraz przebiegnięcie przez front 8) 8) ale oczywiście wszystko jest sytuacyjne, scatter i pistolet też dają rade
Barosa7
 
Posty: 50
Dołączył(a): 11 grudnia 2009, o 23:59

Re: Rozgadany bostończyk - poradnik dla Skauta

Postprzez Norekz » 26 maja 2014, o 04:05

POZDRO 600, DOBRY PORADNIK. PLAY HARD GO PRO!
Norekz
 
Posty: 213
Dołączył(a): 29 sierpnia 2008, o 11:47

Re: Rozgadany bostończyk - poradnik dla Skauta

Postprzez Nefiatsy » 11 lipca 2014, o 04:34

Ale nie rozumiem waszych problemów, skoro twierdzicie, że mój poradnik jest słaby, czemu nie napiszecie własnego? Z tego co widzę, jestem jedyną osobą na tym forum, która w ogóle próbowała...
Nefiatsy
 
Posty: 10
Dołączył(a): 21 kwietnia 2014, o 21:18


Powrót do Poradniki do Team Fortress 2

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

cron